Boka SuperBilligt Boende | | | Tipsa vän  

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Var dyka med hajar mm...?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Platser/Städer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Av Meddelande
Hellhouse
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 100428

InläggPostat: 100428 04:30    Rubrik: Var dyka med hajar mm...? Svara med citat

Jag och min sambo planerar en resa till Australien nästa vinter och behöver lite tips.
Jag är intresserad av att dyka med olika djur. Tex hajar(ej burdyk) valhajar, delfiner och sjölejon.
Om jag fattat det rätt är det mest på västkusten man hittar dessa aktiviteter?
Var är det bästa stället att bo på om man vill pyssla med denna form av dykning?
Och när är bästa tid att åka??
Tack på förhand!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
palmen
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 050710
Kommer från (ort): Stockholm

InläggPostat: 100502 16:01    Rubrik: Svara med citat

Om du vill se valhaj ska du nog åka till ningaloo reef som ligger på västkusten en bra bit norr om perth. Du får kanske inte dyka med valhaj men de anordnar snorkelturer med båt och har ett flygplan som "spottar" valhaj. De har garanti att om man inte får se en valhaj får man åka gratis en gång till.

Vill du bara se vanlig haj fungerar barriärrevet rätt bra, finns gott om mindre revhajar där. Sen finns det ju aldrig en garanti att man ska se något specifikt när man dyker.

Ingen koll på när man ska åka för att ha bäst chans att se olika saker, men under våran vinter har de sommar och det är ju alltid skönare att dyka när det är varmare.

Finns ett ställe en bit norr om Cairns som kallas osprey reef och cod hole, där är du mer eller mindre garanterad haj i massa olika former, tror även man kan få se manta rays där. Är dock lite dyrare att åka dit, ligger en bra bit ut från land.
Magdalena
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 050412
Kommer från (ort): Perth, Australien

InläggPostat: 100715 19:54    Rubrik: Carniac Carnac? Svara med citat

Utanför Perth, bara ca 1 timmes båtfärd, finns en vild ö där det finns vilda sjölejon. Man kan inte gå runt på ön eftersom det finns massor av giftig orm där, men håll dig på båten, och i vattnet. Där kan man snorkla med sjölejonen som bebor ön. Det är förbjudet, men många gör det. Jag har gjort det. De blir väldigt närgågna, kan ta tag i en och rispa huden eller bita i fenorna. De är vilda och om du ska lock till dig dem måste du jobba hårt med att göra kullerbyttor och grejer i vattnet. Så fort du slutar tappar de intresset. En flicka som dök med tuber fick ett sjölejon som stoppade hennes huvud i munnen för att leka lite med bubblorna från dykapparaten. Hon fick panik, och blev då skalperad. Ön heter Carnac eller Carniac... Var försiktig.

Magdalena
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Platser/Städer GMT + 2 timmar
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

© Australienguiden

Work & Travel

Australienresor

Kontantkort för Australien

All betalning från Australienguiden sker via säker krypterad anslutning

Lägg till sidan som startsidaLägg till sidan som FavoritKontakta oss på Australienguiden
besökare online
Söker du Billigt boende?
Använd droplisten för att söka bland 700 olika hostels runt om Australien
Sitemap

Nyhet! Nu kan du skriva artiklar här på Australien guiden. Dela med dig av dina resor och åsikter.
Skriv artikel »

Kontantkort för Australien »