| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Av |
Meddelande |
Svenssen -=Medlem=-

Registrerad: 100519 Inlägg: 13
|
Postat: 100520 00:11 Rubrik: Boende i Sydney över Jul/nyår 2010! |
|
|
God afton gott folk!
Min första utlandsresa är på god väg att genomföras men som vanligt så är det en massa planerande i förväg som måste göras. En del av detta är boende.
Jag hade tänkt landa i Sydney den 3:e December 2010 och reser på egen hand vilket är lite läskigt då detta är min första utlandsresa. Men nog om det!
Jag har tittat lite på Brado's Backpackers, som kostar 391kr/natten från den 3:e dec - 2:e Jan. Är detta ett pris jag bör räkna med eller ska jag fortsätta leta?
Tack på förhand// En första-gångs resenär! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
palmen -=Medlem=-

Registrerad: 050710 Inlägg: 273 Kommer från (ort): Stockholm
|
Postat: 100520 19:49 Rubrik: |
|
|
Låter väldigt dyrt, många hostel tar ut dubbla priser och minimum stay är 7 dygn över jul och nyår.
Finns en hel del hostel som har vanliga priser dock, men jag tror att man ska ha väldig tur om man inte måste bo minimum 7 dygn.
Bra att du tittar upp boende redan nu, efter sommaren kommer väldigt många av de bättre ställena att vara fullbokade redan.
Det borde inte behöva kosta mer än max 40 dollar för en natt, om inte saker och ting ändrat sig nu på slutet. Personligen skulle jag välja att bo på Wake Up, ett av de bästa hostel alla kategorier jag bott på _________________ Darling Harbour... Just love the place |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svenssen -=Medlem=-

|
Postat: 100520 22:21 Rubrik: |
|
|
God afton Palmen!
Rent spontant kände jag också att det lät väldigt dyrt då en månad gick upp i 9-11000kr, vilket är väldigt dyrt. Fullt förståeligt att hostels höjer priserna över jul/nyår då mycket folk strömmar in, men minimum stay gillar jag inte. Känns nästan som ett fängelse då?
Jag kände att boende är så pass viktigt att jag redan nu börjar titta efter lite smått eftersom jag troligtvis ska boka biljett+boende den första månaden redan nu i slutet av maj.
Tackar så mycket för tipset och hjälpen! Ska ta en titt på Wake up!
Allt gott// Svenssen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
palmen -=Medlem=-

|
Postat: 100522 01:21 Rubrik: |
|
|
Boende bör bokas innan sommaren, bokar man efter sommaren kan man räkna med att ca 80% av ställen redan är fullbokade. Är man nere på plats kan det vara lite lättare att hitta något, något återbud eller ett extra rum kan de hitta ibland.
Om du är där över jul och nyår så vill du nog bo på samma ställe och slippa flytta i alla fall, så minimum stay är ingen fara. Är värre om du bara ska vara där från den 30 dec och till efter nyår, då måste man ju betala för en vecka. Jag och brorsan åkte på det. Fanns knappt några rum och det vettigaste vi hittade var för ca 400 kronor natten per person samt 7 dagar minimum stay, kan ju tillägga att hostelet på inget sätt var bra. Det var väl ok, men inte mer än så. _________________ Darling Harbour... Just love the place |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kampai -=Medlem=-

Registrerad: 091122 Inlägg: 35
|
Postat: 100522 10:32 Rubrik: |
|
|
Jag ska också åka ner till australien över vintern. Planerar att vara där november-februari. Självklart har jag tänkt fira nyår i Sydney och planerar också att boka boende redan nu. Men samtidigt så känns de som man blir väldigt låst. För planerna ändras ju hela tiden när man är där nere och tänk om man hittar nån schysst lägenhet lr något som man delar med andra. Då känns de lite surt att sitta med en bokning på ett hostel på 7 dagar som man betalar rätt mkt för.
Så vad tycker ni? Bör man boka ändå eller? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
palmen -=Medlem=-

|
Postat: 100522 12:25 Rubrik: |
|
|
Jag skulle bli väldigt förvånad om du inte fick boka av en bokning av hostel. Dom har säkert någon regel som säger att avbokningar måste ske 2 veckor innan eller något för att få pengar tillbaka. Man betalar ju oftast inte boendet direkt, det gör man först när man är på plats men man brukar behöva uppge ett kortnummer så de har någon garanti, dyker man inte upp debiteras 1-2 nätter.
Det är bra tänkt att inte låsa upp sig för mycket, men att boka boende över jul och nyår i sydney är tidigt är ett måste, annars får man ta vad som finns och det är inte alltid de bästa ställena direkt. _________________ Darling Harbour... Just love the place |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dangus -=Medlem=-

Registrerad: 081227 Inlägg: 59 Kommer från (ort): Nyköping
|
Postat: 100522 20:07 Rubrik: |
|
|
Ryser över blotta tanken att fösöka hitta bra boende över nyår. Var där detta nyår o jag o min polare sov i bilen några dagar istället för att slänga ut pengar för två veckors boende på 3 dagar. Dock kan jag väl inte rekommendera att göra så ^^ Även om de var ganska kul.. _________________ MovieMaker_87@hotmail.com
2aussie.blogspot.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kampai -=Medlem=-

|
Postat: 100523 19:27 Rubrik: |
|
|
| Aha okej, men får bli och boka 7 dagars boende nu snart då. Men skulle ni som har varit där över jul/nyår (under andra tider med för den delen) kunna tipsa om sköna hostel att bo på. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svenssen -=Medlem=-

|
Postat: 100523 20:17 Rubrik: |
|
|
De olika hostelsen jag tittat på hitintills är Brado's backpackers och Wake up. Det som det lutar mest åt är Wake up då Brado's backpackers ligger på/i kings cross.
Palmen, du hade spenderat nätter på Wake up som jag förstod, kan du förklara mer hur det är och varför man bör ta Wake up? Hade varit jättesnällt om du kunde berätta lite!
Allt gott//Svenssen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
palmen -=Medlem=-

|
Postat: 100524 21:42 Rubrik: |
|
|
Wake Up är ett stort hostel och alla rummen jag bott i har varit schysta. Vet inte exakt hur många nätter jag spenderat där men skulle tippa på att den sammanlagda tiden ligger omkring 3 veckor uppdelat på ca 4-5 vistelser.
Köket har varit bra standard med tillräckligt med husgeråd så det har aldrig varit problem att laga sin egen mat.
På nedervåningen (i källaren) har de en mycket populär nattklubb för backpackers (skulle säga att det är sydneys populäraste ställe för backpackers). Detta är inget som stör när man ska sova om man nu föredrar att sova tidigt av någon anledning.
Vet inte om det bara är jag som haft tur när jag bott där men har alltid bott med trevliga människor och det har varit en bra mix på personer i rummen. Det finns 1 skåp för varje säng i rummet så alla kan låsa in sina värdesaker (en hel backpack får dock inte plats. Sängarna håller bra standard för att vara ett backpacker-ställe.
Wake Up ligger dessutom väldigt nära centralstationen, tar ca 2-3 minuter att gå dit. Det gör det oerhört lätt att ta sig till olika ställen i Sydney. Vist Bondi Beach har ju stranden men då har man å andra sidan längre till stan också, allt beror ju på vad man föredrar. Det tar ca 15 minuter att gå till darling harbor och omkring 30-40 minuter att gå till operahuset om man föredrar lite motion, annars kan man ju ta tunnelbanan i ca 5 minuter.
Jag har personligen inte bott i Kings Cross så ska inte uttala mig allt för mycket. En del jag träffat på älskar att bo där medan andra flyr det som pesten. Personligen så tilltalar inte området mig direkt mycket. Det är också en anledning till att välja Wake Up, det är ett "säkert" hostel. Nattetid krävs det passerkort för att komma in, för att åka med hissen krävs passerkort osv.
Sen har personalen alltid varit trevlig när jag varit där, aldrig haft några problem över huvud taget. _________________ Darling Harbour... Just love the place |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svenssen -=Medlem=-

|
Postat: 100526 23:10 Rubrik: |
|
|
Låter mycket trevligt det där Wake up. Som jag förstod har du stannat där ca 2-3 veckor sammanlagt, hur tror du det är att bo där i en månad? Är det jobbigt med tanke på storleken?
Sen en sak du glömde som är rätt intressant, vad kostar det? Är det backpacker vänligt eller turist vänligt? kommer inte ha extremt stor budget när jag kommer ner där.
Har även slängt ett öga på Backpackers headquarters vilket också verkar riktigt skönt, någon som varit där och kan beskriva lite?
Slutligen, hur är det med hyrandet av lägenhet? Hur länge i förväg måste man vara ute?
Tack för allt //Svenssen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
palmen -=Medlem=-

|
Postat: 100527 16:06 Rubrik: |
|
|
Det fungerar säkert bra att bo där 1 månad, enda problemet är ju priset dock. Det är ett vandrarhem med hög standard vilket du får betala för också. Tror det kostar ca 35 dollar per natt vilket är rätt dyrt för ett hostel, men med tanke på att det ligger mitt i sydney är det inte så farligt enligt mig.
Gå in på deras hemsida så ser du exakta priser, det kan ju ändras.
Det är i stort sett bara backpackers där, har väl träffat på någon enstaka familj men annars är det bara backpackers typ. Över jul och nyår finns det nog en hel del aussies som bor där också.
Vad det gäller Backpackers headquarters har jag ingen aning, såg att det låg i Kings Cross och antingen älskar man det stället eller så hatar man det. Jag har dock ingen uppfattning i och med att jag valde att inte bo där.
Lägenheter kan man ju få på direkten mer eller mindre, men det finns ofta massa krav. Många som har en lägenhet för 6 personer och när någon lämnar så tar de in en ny backpacker. För att hyra en lägenhet brukar minimum vara 3 månader. _________________ Darling Harbour... Just love the place |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svenssen -=Medlem=-

|
Postat: 100528 13:21 Rubrik: |
|
|
Även om wakeup känns som ett väldigt bra val till första hostel så känns priset lite suspekt för min plånbok. Jag kommer inte ha den fetaste plånboken när jag kommer ner utan måste verkligen börja jobba direkt.
Känns som jag får titta på hostels som inte ligger så centralt, även om jag vill stå vid operahuset på nyår . Någon som kan tipsa om något fint hostel i bondi eller manly kanske?
Allt gott//Svenssen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dangus -=Medlem=-

|
Postat: 100528 13:45 Rubrik: |
|
|
BACKACKERS HEADQUARTERS!
Vilka fina minnen man har därifrån. Stannade där vid två tillfällen i Australien. Först i två veckor i början av resan och sen i 7 veckor innan jag åkte hem. Höll även till där runt nyår.
Jag kan inleda med att säga att av alla hostel jag bodde på i Australien så var det här hostelet klart nummer 1. Visst fanns det hostel som var finare (det här var fräscht och nu ska de tydligen av ara nyrenoverat men det finns alltid finare ställen)
Sjukt bra folk och väldigt många som bor där LÄNGE. När jag stack därifrån fanns det några stycken som bott där över ett års tid. Drivs i stort sett av andra backpackers som slår sig till ro för ett tag och det gör stämningen på hostelet väldigt bra. Ett vardagsrum med storbildsTV där alla flockas för att se film eller sport om dagarna, BBQ på taket varje fredag under sommaren och mycket mer.
Reception, kök och vardagsrum ligger på nedervåningen och rummen på de övre våningarna. Finns grind mellan planen så ingen obehörig kan gå in på rummen.
Visst ligger de vid Kings Cross och folk kan tycka vad dom vill om stället (personligen tyckte jag om de) men märk VID. Hostelet ligger inte mitt i smeten utan pårecis utanför så man slipper "stöket" som kan uppstå i Kings Cross.
Kort o gott, ett av de två hostel i Australien som jag varmt rekommenderar. Finns mer att berätta men nu ska jag ta vara på solskenet här hemma o äta glass ute. _________________ MovieMaker_87@hotmail.com
2aussie.blogspot.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Svenssen -=Medlem=-

|
Postat: 100529 00:13 Rubrik: |
|
|
Tjenare!
Backpackers headquarters har jag tittat lite smått på, funderar på att boka in mig där över nyår, alltså från den 3:e dec till 3:e januari.
Det du säger låter grymt underbart, skönt att ha folk som bott där länge som man kan prata med och höra om olika tips/trix om just att backpacka i australien:)
Som sagt är jag väldigt okräsen när det kommer till miljöer så kings cross avskräcker mig inte. Det enda är att det känns lite "skönare" att komma till ett nytt land/ny kultur och vara lite mer på det säkra planet, om ni förstår. Men just nu utan mer genom gående research så lutar det åt Backpackers headquarters. Ska dock göra en ganska genomgående research innan jag bestämmer mig:)
Allt gott//Svenssen |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kampai -=Medlem=-

|
Postat: 100529 11:52 Rubrik: |
|
|
| Ingen som har tips på sköna ställen nära bondi? Är mer en strand människa så känns viktigare för mig att ha nära dit än till city? Hur långt är det förresten från city till bondi? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
dangus -=Medlem=-

|
Postat: 100529 12:28 Rubrik: |
|
|
1,5 timmars promenad ^^
Men sen finns ju buss.. _________________ MovieMaker_87@hotmail.com