| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Av |
Meddelande |
Stella Valencia Gonzales -=Medlem=-

Registrerad: 100528 Inlägg: 1
|
Postat: 100528 11:00 Rubrik: Australien i 3 månader. Vilka städer får man inte missa !? |
|
|
Jag och en polare tänkte dra till Australien i början av januari nästa år och vara där i 3 månader.
Vi ska först möta upp en kompis i Perth och sedan åka vidare till alice springs. Efter detta har vi inget mer planerat förutom att vi ska åka till mooloolaba som ligger llite ovanför brisbane och hälsa på en kompis. När vi ska göra detta är inte bestämt heller.
Vilka av dessa städer är värda att se?
*melbourne
*adelaide
*sydney
*brisbane
*cairns
*darwin
Vi förstår själva att vi inte kan se exakt allt så det hade varit grymt om någon hade kunnat tipsa oss vart vi ska åka=) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Magdalena -=Medlem=-

Registrerad: 050412 Inlägg: 132 Kommer från (ort): Perth, Australien
|
Postat: 100715 19:50 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag heter Magdalena och har bott i Australien i 4 år. Under den tiden hann jag resa runt en hel del, och här kommer mina tips.
Personligen tyckte jag väldigt mycket om Cairns och Darwin. Det finns mycket att se där.
I Cains finns ett tåg som går till Kuranda som är en liten by mitt ute i regnskogen. Mycket natur med exotiska träd, mangos, vattenfall. Och turitort. Man åker linbana ner över skogen, helt underbart. Dessutom rekommenderar jag att ni åker ut på Stora Barriärrevet från Cairns. Om ni inte har och inte vill ta dukcert kan ni snorkla. Så mycket exotiskt att se: fiskar, koraller, sköldpaddor... Cairns är rätt mysigt, men ingen storstad.
Darwin är också ganska litet men exotiskt. Hyr en fyrhjulsdriven bil och åk ut til nationalparkerna, framför allt Kakadu Nationalpark. Där kan man bada i vattenfall tillsammans med "akvariefiskar", och på torrperioden kan man bada i vatten där det står förbudsskyltar pga saltvattenkrokodiler. De tar sig inte in dit om det är torka. Fiska i en billabong med krokodiler. Mitt i Darwin finns ett krokodil-akvarium också, där man kan få krypa in i en glaskista som hissas ner till krokodilerna som attackera en. Då får man "snorkla med krokodilen" och se den på riktigt när håll". I Darwins parker växer cocos och mangos.
Brisbane är ju en storstad, jag föll inte direkt, men det gjorde mina reskonmisar. Jag föredrar Sydney, och man ska ju absolut se operahuset.
Ha en skön semester!
MH
Magdalena _________________ /Magdalena
Kolla in min Australien-sida om du vill!!!!
http://asfaltsunge.spaces.live.com/?lc=1053 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
idan157 -=Medlem=-

Registrerad: 090429 Inlägg: 11
|
Postat: 100802 13:48 Rubrik: melbourne surfers paradise |
|
|
Hej!
Min sambos familj är från Melbourne och det är där vi spenderar allra mest tid. Melbourne är en fantastisk storstad med så mycket att se och göra. Dessutom nära till kustlinjen i Victoria. Great Ocean Road som man verkligen inte får missa om man besöker Australien ligger också nära Melbourne. Shoppingen och utelivet är toppen i Melbourne och St Kilda beach måste man åka till om man är där.
Vi har även bott i Surfers Paradise och det är verkligen underbara beacher där uppe och klimatet är ju varmt och skönt i princip året runt. I Melbourne är det kallt på vintern (juni juli) och de har överlag kallare årstider än Surfers. Ja dock inte högsommaren som har temperaturer över 40 grader.
Surfers Paradise är verkligen ett turistparadis och hit åker ofta Australiensarna på semester.
Jag älskar både Melbourne och Surfers så det är två städer jag verkligen rekommenderar att besöka.
Andra platser jag älskar
Fraser Island
Whitsunday Island
Bondi Beach
Byron Bay
Ceduna
Adelaide
Sydney
Broadbeach Surfers
Om du undrar över något är det bara att skicka ett mail eller gå in på min australien blogg
http://swedstralia.blogspot.com
Tack för mej / Ida _________________ http://swedstralia.blogspot.com |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
worlden -=Medlem=-

Registrerad: 101014 Inlägg: 10
|
Postat: 101015 10:16 Rubrik: |
|
|
Fraser Island är en upplevelse! åk dit och även jag gillade området kring cairns och Darwin. östkusten är ju så full av backpackers så ni kan nog ta det lugnt kanske haka på någon som ni träffar på vägen. ha ett par saker som ni verkligen vill se som mål men annars bara ta det som det kommer.
|
 |
jennyf -=Medlem=-

Registrerad: 111210 Inlägg: 2
|
Postat: 111212 15:27 Rubrik: |
|
|
| rekommenderar starkt att ni besöker perth. en av de finaste städerna som finns. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AnnaB -=Medlem=-

Registrerad: 081029 Inlägg: 261 Kommer från (ort): Perth
|
Postat: 111213 02:00 Rubrik: |
|
|
Haller definitivt med Jenny Har bott pa vastkusten i 4 ar och det ar fantastiskt har. Annorlunda an ostkusten, stora vidder och avstand.
Rekommenderar inte bara Perth med omnejd men ocksa Ningaloo Reef norrover. Som barriarrevet men men kan ga uto ch snorkla bland korallerna och fiskarna istallet for att aka bat och dyka. Mycket mer lattillgangligt  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
jennyf -=Medlem=-

Registrerad: 111210 Inlägg: 2
|
Postat: 111219 00:55 Rubrik: |
|
|
| åkte till perth ett par gånger för att besöka min bästa kompis som flyttade dit för några år sen. så fort jag fick första vykortet från henne blev jag kär i staden. åkte dit efter att hon hade flyttat dig och bott där i fem månader. folket är mycket snälla och som det sägs den solrikaste staden inte bara i australien utan i världen. åk dit och se för dig själv.... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
iller -=Medlem=-

Registrerad: 051022 Inlägg: 123
|
Postat: 120119 18:16 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag har rest upp och ner och fram och tillbaka runt i Australien i flera år.
Jag skulle rekommendera att du tar rutten från Sydney till Cairns, och besöker alla roliga städer och stränder däremellan. Men det beror förstår på hur lång tid du har på dig. Tror dock det är bästa sättet att få ut mest av dina 3 månader.
Hade du haft längre tid där, hade jag rekommenderat dig att börja i Brisbane, flyga upp till Cairns och sen bila ner till Melbourne och Great Ocean Road.
Perth är OK, men jag vet att många andra tycker om det. Jag var där på vintern, kan vara därför jag tyckte det var lite sisådär. Däremot är Broome i Western Australia en av dom bästa platserna jag vet i Australien, så om du tänkte åka till Darwin rekommenderar jag starkt att du åker dit och bilar därifrån, istället för att bila från Cairns. Finns ingenting att se mellan Cairns och Darwin typ (ja förutom mer norrut då)... _________________ då var det dags igen. åker återigen till australien. NU på lördag  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|