Boka SuperBilligt Boende | | | Tipsa vän  

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Nya fynd! Samt en intressant fråga:

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resesnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Av Meddelande
mauswe
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 100530

InläggPostat: 100530 22:52    Rubrik: Nya fynd! Samt en intressant fråga: Svara med citat

Är ny på forumet, första tråden för mig!

Mitt fynd gäller visakort. Det finns en rekomendation på denna sidan att skandiabanken ej tar ut avgift vid uttag utomlands, men att de gör ett valutapåslag på 1.65% per köp/uttag.

Däremot har jag hittat att ICA Bankens visakort varken har en uttagsutgift eller valutapåslag. Årskostnad på 240kr dock. Klockrent kort att ha under en vistelse i oz verkar det som.

Detta leder till en fundering. Hur uppdaterad är informationen på denna sidan egetligen?

Stämmer tex prislistan som finns på denna länken?
http://www.australienguiden.se/kostnader.php
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
palmen
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 050710
Kommer från (ort): Stockholm

InläggPostat: 100531 21:28    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle nog säga att den listan inte stämmer.
En natt på hostel kostar inte mindre än 20 dollar, och nu är dollaren dyr också och ligger runt 7 kronor vilket gör att billigaste boendet på hostel ligger på ca 140 kronor. De dyrare ställen tar omkring 35 dollar per natt och då är man uppe i närmare 250 kronor.
Priserna är nog snarare baserade på att dollaren kostade 5 kronor samt de priser som var i landet för omkring 7 år sedan.

ICA-bankens kort är helt klart bra för uttag i utlandet. Personligen använder jag dock skandiabanken visa iom att det är min bank här hemma. Växlingspåslaget struntar jag i, det blir ganska lite i slutändan när man tittar på vad hela resan kostar. Om man planerar att stanna en längre tid där nere skaffar man ändå ett australiskt visa, får man lön där nere går ju den in på ett australiskt konto och inte ett svenskt.
Det är bättre att du skaffar ett australiskt konto och sedan flyttar dina svenska pengar dit så kan du ta ut dom där nere sedan utan att tänka på svenska kort och avgifter.
mauswe
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 100530

InläggPostat: 100531 22:42    Rubrik: Svara med citat

Tack så mycket! Lite dumt att ha så gamla priser på sidan tycker jag, och det du säger om kortet är ju faktiskt sanning. Beställde dock ett ica kort nu, får se vilket jag använder. Icakortet är ju ganska fult Laughing
Till överst på sidan
AnnaB
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 081029
Kommer från (ort): Perth

InläggPostat: 100601 05:04    Rubrik: Svara med citat

Jag använder också Skandiabankens Visakort här nere för att får ut pengar från min svenska bank... mindre strul än att flytta över till mitt Aussie konto och går fortare. Jag känner knappt av valutapåslaget, tycker inte det är så mycket i sig.

En annan grej jag använder här nere är en svensk mobiltelefon för samtal till Sverige. Har kontantkort med Telenor och deras utlandstaxa så jag betalar 10:- o sedan lokal svensk taxa för att ringa. Ringa härifrån kan annars kosta skjortan om man inte använder Skype eller förbetalda kort.
Till överst på sidan
palmen
-=Medlem=-
-=Medlem=-

Registrerad: 050710
Kommer från (ort): Stockholm

InläggPostat: 100601 16:58    Rubrik: Svara med citat

Om man ska ringa hem är det ju absolut bäst med ett förbetalt kort, har för mig man fick ca 4 timmar till sverige för 10 dollar om man ringde fasta nummer hemma (inte mobil).
Men annars är kanske en svensk mobil billigare än att ringa hem med en aussie mobil
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Resesnack GMT + 2 timmar
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

© Australienguiden

Work & Travel

Australienresor

Kontantkort för Australien

All betalning från Australienguiden sker via säker krypterad anslutning

Lägg till sidan som startsidaLägg till sidan som FavoritKontakta oss på Australienguiden
besökare online
Söker du Billigt boende?
Använd droplisten för att söka bland 700 olika hostels runt om Australien
Sitemap

Nyhet! Nu kan du skriva artiklar här på Australien guiden. Dela med dig av dina resor och åsikter.
Skriv artikel »

Kontantkort för Australien »