Postat: 100617 20:40 Rubrik: Min budget för 3 månader + frågor
Hej!
Vad tror ni om detta? Flyg och busspass är ju fakta men mat/boende och pengar till "utflykter". Tänkte åka mitten av oktober-mitten av januari.
Flyg ToR = 11000kr
Cairns-Melbourne med greyhoundbuss = 3200kr
Mat/boende = 300kr/dag i 3 månader = 27000kr
Utflykter = 1200kr/månad i 3 månader = 3600kr
Alltså totalt 44800kr totalt för hela resan inklusive flygbiljett. Behöver jag mer pengar till mat/boende per dag? Jag tänker försöka laga så mycket egen mat som möjligt.
Planerar att åka med en kompis men det är inte säkert att hon kommer att ha råd att följa med. Är det någon som har erfarenhet av att åka ner själv? Är det lätt att träffa folk att hänga med? Min tanke är att ägna 9 veckor norr om sydney, 1 vecka i sydney och 2 veckor söder om sydney. Vad tycker ni om den fördelningen?
Och, en till fråga, erfarenheter av greyhound-busspass Cairns-Melbourne eller liknande? Är det bra avgångar, okej bussar? Är det möjligt att hoppa av mellan två egentliga stopp? Jag har en kompis som bor mellan sydney och melbourne.
Och nyår i sydney lär vara grymt? Tips på boende där för att hålla ner kostnaderna? Bättre att bo utanför stan?
Hehe, tack för svar. Och ursäkta rörigheten. Man blir lätt lite ivrig i planeringsstadiet. _________________ SOF
Registrerad: 081227 Inlägg: 59 Kommer från (ort): Nyköping
Postat: 100618 14:47 Rubrik:
Boende/matbudgeten borde gå att hålla - när jag var "bosatt" i Melbourne under en månad tror jag att jag spenderade en kanske 30 dollar om dagen på boende/mat - alltså ungefär 200 kronor kanske.
Vad gäller din budget på utflykter så kan det nog bli svårt att hålla. Pengarna drar iväg och man vill ju göra så mycket som möjligt. Köra bil på Fraser Island, åka båt vid Whitsunday Islands, skydiving, bungy jump, guidade turer - ja, de finns i alla fall saker att spendera pengar på. Jag tror i alla fall att 1200 kan bli knapert då flera turer ligger på den summan eller mer.
På dina andra frågor så JA, det är väldigt lätt att hitta människor att hänga med. Speciellt om du åker på turer med mera men även på alla hostels.
Registrerad: 050710 Inlägg: 273 Kommer från (ort): Stockholm
Postat: 100622 00:27 Rubrik:
Flyg, boende, mat har du helt ok budget för.
Utflykter är dock VÄLDIGT lågt. Bara att ta bussen tur och retur till bondi beach i sydney kostar 50 kronor, tar man färjan till manly tur och retur har jag för mig det kostar ca 100 kronor.
Finns hur mycket utflykter som helst att göra och de kostar också pengar, de flesta ligger på ca 100 dollar (ca 700 kronor) för en dagstur.
Om du ska åka iväg i 3 månader och sen göra i stort sätt ingenting i australien förutom att bo äta och vara på stranden så undrar jag om du valt rätt land, det kan man ju få billigare och bättre på andra ställen i världen.
Vad det gäller boende i sydney över jul och nyår så börjar nog det mesta bli uppbokat redan nu, och många hostel har krav på minimum 7 dagars boende och de brukar även dubbla priserna på många ställen.
Vad det gäller Greyhound bussarna så är dom bra, finns fler avgångar per dag att välja längs med östkusten. Bussen har massor av stopp den gör i "större" städer. Frågar man busschaufören kan man säkert bli avsläppt längs med vägen också men dom kommer med 99% säkerhet inte plocka upp dig vid vägen utan då får man ta sig till deras ordinarie stopp. _________________ Darling Harbour... Just love the place
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet