| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Av |
Meddelande |
Alexandra E -=Medlem=-

Registrerad: 090710 Inlägg: 3
|
Postat: 090710 22:16 Rubrik: Jobba som Sjuksköterska? |
|
|
ALLA tips om att jobba som syrra i OZ mottages tacksamt. Lätt/svårt att få jobb? Lön?
Jag har jobbat ca 3 år i akut sjukvård.
Snälla svara allt ni vet!
Tack tack!! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AnnaB -=Medlem=-

Registrerad: 081029 Inlägg: 186 Kommer från (ort): Perth
|
Postat: 090711 04:10 Rubrik: |
|
|
Hejsan!
Har haft en likande diskussion tidigare om sjukvård, du kan hitta mer information här:
http://www.nursing.health.wa.gov.au/become/types.cfm
Sjuksköterskor brukar det alltid vara brist på, men om jag inte har fel för mig måste du först genomgå hälsoundersökningar o bli kvalificerad, precis som i Sverige. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alexandra E -=Medlem=-

|
Postat: 090711 21:01 Rubrik: Hälsokontroll |
|
|
Hej å tack för info!
Den här hälsokontrollen, hur funkar det? Får man inte jobba i AUS om man har vissa åkommer eller? I så fall, vad är ok och inte. T.ex diabetes?
Kräver de journaler från sverige eller är det en egen läkarundersökning? Någon som har erfarenhet??
Tacksam för svar!
/Alexandra |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AnnaB -=Medlem=-

|
Postat: 090712 03:37 Rubrik: |
|
|
Först beror det på hur du hade tänkt arbeta här... Hade du tänkt försöka hitta en sponsor som anställer dig så att du får visum eller tänkte du ansöka om visum baserat på "skilled migration"?
Jag vet inte alls vad de har för krav på dig om du vill ansöka om visum och jobba inom sjukvård, det bästa sättet är att kontakta dem via e-post och fråga http://www.immi.gov.au/
När de vill ha vissa undersökningar gjorda så frågar de om det och då måste du gå till en läkare som finns med på deras lista. Som svenskar har vi lite mindre krav då vi inte har vissa sjukdomar som de har problem med i andra länder. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Alexandra E -=Medlem=-

|
Postat: 090712 09:20 Rubrik: |
|
|
Hej AnnaB
Tack snälla för ditt svar. Har Verkar som att minsta lilla åkomma å man riskerar att bli nekad. I alla fall utifrån hur dokumentet är utformat.
Det är väl bara prova och se antar jag.
Åter igen, tack för hjälpen!
/Alexandra |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AnnaB -=Medlem=-

|
Postat: 090712 10:57 Rubrik: |
|
|
Ofta låter det värre än det är.. antar att de vill avskräcka personer som inte verkligen vill satsa på det.
Om jag var du så hade jag testat... friskt vågat säger dem Lycka till! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Heddaj -=Medlem=-

Registrerad: 090805 Inlägg: 5
|
Postat: 090805 13:14 Rubrik: |
|
|
Jag undrar också lite om detta med att jobba som syrra i Australien. Jag blir färdig sjuksköterska i januari och skulle vilja åka till Australien och jobba vintern 2010...tror ni det blir svårt när man inte jobbat så länge? De kanske kräver viss arbetserfarenhet?
ha en fin dag! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
AnnaB -=Medlem=-

|
Postat: 090806 00:53 Rubrik: |
|
|
Jag skulle väl uttrycka det som att det i första hand inte handlar så mycket om arbetslivserfarenhet utan snarare om att få lov att arbeta som sjuksköterska här, att bli kvalificerad för att arbeta hos en arbetsgivare inom sjukvård.
Om du ansöker om visum för kvalificerad arbetskraft kan du bli bunden till en viss arbetsgivare och dessutom skriva på kontrakt att arbeta med detta i x antal år.
Om du reser på WHV så tror jag inte ens du kan få rätt papper för att få arbeta på hem, klinik eller sjukhus. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Heddaj -=Medlem=-

|
Postat: 090806 12:52 Rubrik: |
|
|
Hej och tack för ditt svar. Trodde nog nästan att det inte skulle gå. Jag får helt enkelt jobba med något annat. Det viktigaste är ändå att komma iväg, jag börjar bli gammal :D
mvh Hedda |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
camilla86 -=Medlem=-

Registrerad: 091012 Inlägg: 18
|
Postat: 091012 19:18 Rubrik: |
|
|
Hej! tänkte bara fråga er som skrivit om ni fått reda på ngt nytt om att jobba som syrra i australien? jag går också ut nu i jan2010 och hade tänkt att åka ner på ett working holiday visum så fort jag tjänat ihop tillräckligt med pengar... är det verkligen så svårt att få ett sköterskejobb där? vad jag har förstått så krävs det ev vissa hälsoundersäkningar som ex lungröntgen men utöver detta har jag inte hittat något som ska kunna hindra en kortare anställning?! /camilla  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
nicuanna -=Medlem=-

Registrerad: 091215 Inlägg: 1
|
Postat: 091215 22:30 Rubrik: |
|
|
Det är klart att det är möjligt att arbeta som sjuksköterska i Australien!! Det kräver lite arbete på hemmaplan men när det väl är gjort är det bara att söka arbetsgivare.
För att bli registrerad i Australien måste vissa kriterier uppfyllas.
Dessa är:
1. Godkänd academic IELTS (obligatoriskt engelskatest, ges 1 gång per månad i begränsat antal städer i Sverige).
2. Korrekt ifylld ansökan/betalning till vald stat (där du planerar att arbeta). Innebär en del papper som ska certifieras hos notarie publicus, att kontakta universitetet ang studieutdrag och ev. översätta papper till engelska osv.
Ett tips är att se till att det klart och tydligt framgår hur mycket teori/praktik som ingår inom varje område (obstetrics, pediatric, medical, surgical and psychiatry).
I Juni/Juli 2010 kommer registrering ske gemensamt för alla stater, dvs bli nationell.
3. Ansöka om visum alternativt söka arbetsgivare (om du är över 30 år och inte kan använda Work and Holiday visa finns det andra alternativ).
Eftersom du kommer att arbeta inom vården måste du också genomgå läkarundersökning, kontrollera HIV, Hepatit B/C status och ta lungröntgen (hos speciellt utvalda läkare/kliniker).
Att söka arbetsgivare kan antingen göras via agentur eller också genom att kontakta sjukhus direkt. Jag fick intervjuer via båda alternativen. Som erfaren sjuksköterska är det antagligen lättare att få jobb men det är ett bristyrke och den som kan prata för sig kommer säkert inte att misslyckas med att få ett arbete.......
Hela processen brukar ta ca 4-6 månader innan allt är klart.
Jag gjorde IELTS redan i somras, sökte och fick arbete i slutet av oktober, startade med ansökan till delstaten i början av november (skickade in den då), gjorde läkarundersökning i slutet av november, ansökte om visum (457) i början av december och planerar att åka i mitten av februari 2010.
Lycka till! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Schessica -=Medlem=-

Registrerad: 091221 Inlägg: 7 Kommer från (ort): Sundsvall/Brisbane
|
Postat: 091221 20:49 Rubrik: |
|
|
nicuanna:
Måste bara få fråga, var IELTS testet var svårt? Åker till australien i januari och tänkte göra testet där.. För att få registrera sig som sjuksköterska i queensland behöver man en 7a rakt igenom och jag är så himla nervös att jag inte ska klara det  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
camilla86 -=Medlem=-

|
Postat: 100202 21:54 Rubrik: |
|
|
Hej! Är provet jättesvårt? jag kommer åka till aus i sommar men funderar på att göra provet när jag väl är framme och inte här i sverige då jag inte känner mig helt säker på min engelska... vill gärna komma in i språket lite först! '
krävs det alltså en lungrtg för att få arbeta? vilka kliniker är det man kan vända sig till för att få detta?!
jag blev klar ssk nu i januari och har börjat jobba som timvik på en geriatrisk avd och kommer åka i juni (förhoppningsvis)när jag sparat ihop tillräckligt med pengar! Jag vill till sunshine Coast, Brisbane, någon som har en aning om jobbsituationen där? tacksam för svar! Camilla |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Schessica -=Medlem=-

|
Postat: 100309 04:07 Rubrik: |
|
|
Om jag vore du skulle jag åtminstone prova göra testet på hemmaplan innan du åker om du vill komma igång och jobba så fort som möjligt när du kommit fram. För utan ett tillfredsställande testresultat kan du inte ansöka om ssk-legitimation här, testen ges ungefär var tredje vecka (beroende på stad) och ofta blir testen fullbokade långt i förväg. Jag har varit i Brisbane i 6 veckor och jag har äntligen blivit antagen till ett test om 2 veckor.
Så fort jag gjort testet och fått resultatet kan jag återkomma med info om hur svårt/lätt det var. Klarar jag det ska jag börja söka legitimation och jobb i Brisbane så då kan jag kanske ha lite info om jobbläget här också  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
camilla86 -=Medlem=-

|
Postat: 100309 22:16 Rubrik: |
|
|
det vore jättegulligt och informationen mottages tacksamt! men lite semester innan jag börjar jobba gör ju inte heller något så jag kan nog vänta! jag kommer åka ner i augusti, vore skoj att kankse mötas där nångång och ta en fika!
kram camilla |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Schessica -=Medlem=-

|
Postat: 100519 03:08 Rubrik: |
|
|
Hej igen! och förlåt för segt svar
Gjorde IELTS testet i mars och tyckte väll inte att det var alltför svårt, blev dock grymt besviken när jag fick resultatet 2v senare.. 9 reading, 8,5 listening, 8 speaking och 6,5 i writing.. 9 är högsta poäng och 7 krävs i alla delar för att få registrera sig i queensland så det blev fail med andra ord Väldigt irriterande att det bara saknades 0,5 poäng i en av delarna! tyckte jag gjorde hyffsat bra ifrån mig så måste väll påstå att skrivdelen är rätt svår, fast det är klart, uppsats skrivning kan ju va svårt även på svenska
Ska efter många om och men iaf göra om provet imorrn samt att jag har skickat in det andra resultatet för omrättning och hoppas att det höjs. Så det här med ielts är ett gissel! det är det enda som stoppar mig just nu..
Har trots detta börjat kolla lite smått efter jobb här i brisbane och det verkar inte vara några problem att få ett sponsorship visum med anställning, så det är ju bra Har du gjort några mer planer för australien ännu? om du kommer hit tar jag gärna en fika!  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Elin Milosavljevic -=Medlem=-

Registrerad: 100523 Inlägg: 3
|
Postat: 100523 18:55 Rubrik: Ssk leg OZ |
|
|
| Hej! Jag planerar att söka ssk leg i Australien för att kunna flytta dit och jobba permanent. Söker information både till höger och vänster men ändå fattar jag inte allt, känns som en djungel just nu!! Jag har en pdf-fil med information om allt man behöver skicka in för att få ssk leg i NSW, men där står ingenting om läkarundersökning. Var har ni hittat info om den? Är det för ssk legitimationen man behöver den eller för visumet?? Planerar att söka skilled migration visum. Sen undrar jag också om skolan behöver skicka några papper direkt till Nurses and Midviwes Board? Jag har ju examensbevis och "Diploma Supplement" från högskolan som redan är på engelska, räcker det att jag skickar kopior på dessa som har vidimerats av jurist eller måste skolan skicka det direkt? Har ni som har fått ssk leg i Australien skickat in referenser utöver de man behöver ha (statement of good character)?? Oj detta blev långt, tacksam för all hjälp jag kan få! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
camilla86 -=Medlem=-

|
Postat: 100527 21:17 Rubrik: |
|
|
tack för svaret! jag anländer i brisbane den 13e augusti så en fika i höst låter väldigt trevligt!! förstår att du kanske inte vill lämna ut nr på en sån här sida men vad har du annars för msn?
hmm nu blir man ju lite tveksam, men jag kommer nog resa runt lite först och sen göra provet efter ett par månader! njuta först, jobba sen! hur trivs du i brisbane då? vad roar du dig med på dagarna?
kram camilla! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
C -=Medlem=-

Registrerad: 100530 Inlägg: 1
|
Postat: 100530 19:45 Rubrik: |
|
|
Hej alla sjuksköterskor!
Vad kul att jag hittade det här forumet! Jag är en relativt nyexaminerad sjuksköterska (januari 10) som nu jobbar i Sverige i sommar för att sedan åka tillbaka till Oz! Jag var där med min man i februari och vi bestämde oss för att åka tillbaka, det var så fantastiskt! Jag har satt igång processen för att kunna arbeta i Australien. Hittills har jag förstått det som att man behöver (i mitt fall)
- working holiday visa (då kan jag arbeta i 6 månader och hoppas att efter det bli sponsrad).
- IELTS engelskatest (som jag tänkte göra nu i sommar här i Sverige)
- sjukvårdsundersökning (genom immi gov kan man se vilka svenska kliniker som är utnämnda att göra denna undersökning).
- ansöka om legitimation i Oz (jag vill arbeta i Adelaide).
Jag hoppas på att kunna ha engelskatestet, sjukvårdsundersökningen och visumet klart innan jag ankommer till Oz, legitimationen har jag förstått det som kan ta lite tid. Men vad mer behöver man tänka på? Vart i Australien vill ni arbeta??
Jag har tyckt det känts lite läskigt då man inte har så mycket erfarenhet, men jag har hört att sjuksköterskor i Australien inte har exakt samma uppgifter som oss i Sverige utan att de arbetar mer som undersköterskor samt ger medicin etc? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 100602 11:54 Rubrik: IELTS |
|
|
| Schessica, usch nu blir jag helt nervös över det här jäkla IELTS testet. Får man fråga hur mycket du hade förberett dig? Gått förberedande kurs eller så som finns? Hur mycket tid du har spenderat i engelskspråkiga länder innan....? Jag ska förhoppningsvis göra IELTS 17 juli, och skrivdelen är jag superrädd för. Det andra tänker jag att det läser sig nog.... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Schessica -=Medlem=-

|
Postat: 100731 09:14 Rubrik: |
|
|
C: det låter som en bra plan att ha fixat det mesta hemifrån, och bara du klarar engelskatestet så kan du ju skicka in ansökan om legitimation. Fr om 1 juli är myndigheten som ansvarar för ssk-leg centraliserad, dvs en legitimation gäller för hela landet och inte bara i en stat som förut. Dock så verkar dom ha problem med stort tryck och många ansökningar just nu. Bara att få mailsvar på en fråga tog 2v! Skickade in min ansökan i början av juni och än skymtar jag ingen legitimation.. rätt frustrerande när man bara sitter och väntar på att få börja jobba! Så nog tar det tid allt.. En sak som är viktig att tänka på är att ha alla kopior av dokument ordentligt verifierade av notarius publicus eller justice of the peace annars blir de inte godkända. Också viktigt att ditt fulla namn (inkl mellannamn) står med på t ex betyg osv.
Elin: Tack vare mitt sega svar så har du nu redan gjort ditt test och borde väll få resultatet vilken dag som helst. Hoppas verkligen det gick vägen, berätta gärna
Och om någon har några frågor överhuvudtaget om visum, engelskatest och sjuksköterske legitimation så skicka pm till mig, börjar känna mig som lite av ett proffs Svarar gärna på frågor eftersom jag inte har så mkt för mig på dagrna förutom att sitta och vänta på mitt leg
Dock vet jag inget om hur det är att arbeta som ssk i australien eftersom jag inte kommit så långt ännu hehe!
Lycka till allihopa! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Emmie.Borgström -=Medlem=-

Registrerad: 100805 Inlägg: 1
|
Postat: 100805 23:56 Rubrik: |
|
|
DÖINTRESSANT detta då jag också har min funderingar om att göra detta. Är också ganska nybakad syrra.
Har valt och vill gärna fortsätta jobba inom psykiatri, någon som har ngn erfarenhet av detta i Aus?
Hälsnignar Emmie |
|
| Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: 100806 09:09 Rubrik: |
|
|
| Nu har jag ÄNTLIGEN fått IELTS resultatet, flera dagar för sent för att postens nyckel till vår ytterdörr är trasig så de inte kom in, så ingen post på hela veckan! Att det skulle hända just denna vecka är ju himla skoj! Det blev 9 listening, 8,5 reading, 7 writing och 8 speaking. Min man som kommer va medsökande till visumet behövde bara 4,5 på general för att komma in och han fixade overall 7. Såååå skönt! Nu kan vi gå på semester och va nöjda,när vi kommer tillbaka blir det att börja med pappersarbetet ordentligt! Hur går det för er andra?? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Heddaj -=Medlem=-

|
Postat: 100807 12:21 Rubrik: |
|
|
Stort Grattis Elin!!!! Bra jobbat!
Jag är helt nervös för det där testet. Kostar det verkligen 2000 spänn att skriva? När jag har kollat upp det så verkar det kosta så pass mycket.
Någon som vet hur länge testet gäller när man väl gjort det?
Jag ska ut och resa en sväng i Asien i januari, sen ska jag jobba lite till här hemma och planerar att dra till Aus nov-dec 2011, då kommer jag ha jobbat i ca 1 1/2 år som syrra här hemma. Det borde väl räcka? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Heddaj -=Medlem=-

|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Schessica -=Medlem=-

|
Postat: 100816 08:29 Rubrik: |
|
|
Hej alla!
Kommer nu tyvärr med en rätt så trist parantes till alla som tänkt åka till australien och arbeta som sjuksköterska inom den närmsta tiden.
Som ni kanske vet så är det en ny organistation som har hand om sjuksköterske-legitimeringen fr om 1/7 2010 (www.ahpra.gov.au), och efter att ha väntat x antal veckor på att min ansökan ska bli godkänd så har jag ringt upp dom. Fick då veta att de för stunden inte har några riktlinjer för hur de ska bedöma sjuksköterskor med utländsk utbildning, och ingen vet när dessa riktlinjer kommer vara klara! Just nu finns det alltså ingen som helst chans att bli legitimerad i Australien som utländsk ssk Och tro mig jag har pratat med jag vet inte huuur många personer på AHPRA och alla säger samma sak..
Så nu får man väll ta jobb som servitris i väntan på att de ska få lust att arbeta ut riktlinjer. Riktigt tråkigt.. men ha detta i åtanke ni som ska åka snart! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|